Prin Hotărârea de Guvern nr. 598/06.06.2024 a fost aprobată creșterea salariului minim brut de la 3.300 lei la 3.700 lei începând cu 1 iulie. Efectele urmărite de Guvern prin adoptarea acestei măsuri sunt: „Măsura va avea efecte pozitive la nivel social, prin stimularea ocupării în sectoarele în care există cerere de forță de muncă și reducerea muncii la negru și la nivel economic, prin creșterea consumului, cu influență și asupra importului bunurilor de consum și sporirea puterii de cumpărare a salariaţilor.”.
În cele ce urmează vom analiza cum afectează această măsură mediul de afaceri din România, incluzând aici și industria muzicală.
Primul efect evident este acela că persoanele care sunt angajate cu salariul minim pe economie vor avea o creștere salarială, iar angajatorii vor avea cheltuieli mai mari pentru acestea. Acest lucru nu se va întâmpla automat, ci părțile (angajatorul și salariatul) vor trebui să încheie un act adițional la contractul individual de muncă prin care să stabilească acest aspect. Amintim că, potrivit art. 164 alin. 21 din Codul Muncii, un salariat nu poate fi angajat cu salariul minim mai mult de 24 luni de la încheierea contractului.
În continuare, într-o prezentare simplistă, Statul Român colectează de la contribuabili, printre altele, contribuții de asigurări sociale (CAS), contribuții de asigurări sociale de sănătate (CASS). La calcularea acestora, în ceea ce privește veniturile din dividende, din activități independente (e.g. PFA) și din drepturi de proprietate intelectuală, se ia în calcul salariul minim brut pe țară garantat în plată.
Astfel, pentru veniturile din activități independente și din drepturi de proprietate intelectuală, CAS este de 25% din baza de calcul, iar baza de calcul se stabilește după cum urmează, cu mențiunea că pentru veniturile din dividende nu este obligatorie plata CAS:
- nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe ţară inclusiv şi 24 de salarii minime brute pe ţară;
- nivelul de 24 salarii minime brute pe ţară, în cazul veniturilor realizate cel puţin egale cu 24 de salarii minime brute pe ţară.
Rezultă, deci, că vor apărea următoarele modificări:
Venituri anuale sub 44.400 lei – nu vor fi obligate să achite CAS; anterior modificării, nu se datora CAS pentru venituri anuale sub 39.600 lei;
Venituri anuale între 44.400 lei – 88.800 lei: vor datora 11.100 lei cu titlu de CAS; anterior modificării, pentru venituri anuale între 39.600 lei – 79.200 lei se datora CAS în cuantum 9.900 lei.
Venituri anuale peste 88.800 lei: vor datora 22.200 lei cu titlu de CAS; anterior modificării, pentru venituri anuale peste 79.200 lei se datora CAS în cuantum de 19.800.
Pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală și din dividende, se datorează CASS de 10% dacă depășesc nivelul a 6 salarii minime, aplicat la:
- nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv și 12 salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară;
- nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară.
Prin urmare, vor interveni următoarele modificări:
Venituri anuale sub 22.200 – nu vor fi obligate să achite CASS; anterior modificării, nu se datora CASS pentru venituri anuale sub 19.800;
Venituri anuale între 22.200 lei – 44.400 lei: vor datora 2.220 lei; anterior modificării, pentru venituri anuale între 19.800 lei – 39.600 lei se datora CASS în cuantum de 1.980 lei;
Venituri anuale între 44.400 lei – 88.800 lei: vor datora 4.440 lei; anterior modificării, pentru venituri anuale între 39.600 lei – 79.200 lei se datora CASS în cuantum de 3.960 lei;
Venituri anuale peste 88.800 lei: vor datora 8.880 lei; anterior modificării, pentru venituri anuale mai mari de 79.200 lei se datora CASS în cuantum de 7.920 lei.
În același mod se calcula și CASS-ul pentru veniturile din activități independente (PFA), dar, începând cu 2024, pentru astfel de venituri CASS-ul este de 10% din venitul net (venitul brut – cheltuieli deductibile), fiind stabilit și în acest caz un plafon minim de 6 salarii minime și unul maxim de 60 salarii minime. Ceea ce înseamnă că persoanele care încasează un venit anual de până la 6 salarii minime nu sunt obligați să plătească CASS, iar cei care încasează anual mai mult de 60 salarii minime vor plăti 10% din 60 salarii minime.
În cazul salariaților, CAS este de 25% din salariul brut cu care sunt angajați, iar CASS 10% din acesta, deci câtă vreme intră în discuție salarii mai mari decât cel minim pe economie, situația acestora nu se modifică în niciun fel. În plus, angajatorul plătește pentru salariați o contribuție asigurătorie pentru muncă (CAM) de 2,25% din salariul brut.
Multe persoane au ales, odată cu modificările privind tratamentul fiscal al microîntreprinderilor aduse prin O.G. nr. 16/2022, să încheie un contract individual de muncă sau un contract de administrare/management/mandat cu societatea în cadrul căreia au calitatea de asociat pentru ca societatea să poată fi încadrată drept microîntreprindere și să datoreze impozit pe venit de 1% / 3% din venit și nu 16% din profit. Cea mai frecventă situație este aceea în care prin acest contract s-a stabilit un salariu / o remunerație egal/ă cu salariul minim pe economie. Ca urmare a majorării salariului minim pe economie, va trebui majorat/ă și salariul/remunerația în aceste contracte pentru a respecta cerințele de încadrare ca microîntreprindere, CAS-ul și CASS-ul urmând a fi datorat și plătit în consecință.
Trebuie menționat aici faptul că remunerațiile administratorului sunt asimilate veniturilor salariale și au același tratament fiscal în ceea ce privește CAS, CASS și CAM. De asemenea, persoanele care sunt angajate sau au venituri asimilate salariilor și totodată realizează și venituri din drepturi de proprietate intelectuală, nu datorează CAS și CASS pentru veniturile din drepturile de proprietate intelectuală.
Cu privire la impozit nu intervin schimbări în urma creșterii salariului minim pe economie. Astfel, în cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală este de 10% din venitul net (venitul total – cota forfetară de 40% din acesta). În cazul veniturilor din activități independente impozitul de 10% se aplică la totalul veniturilor din care se scad cheltuielile deductibile, iar în ceea ce privește venitul din dividende, se aplică o cotă de impozitare de 8% asupra profitului ales pentru distribuire.