Dreptul la compensații în cazul zborurilor întârziate, anulate sau refuzate

Prezentul articol vine în sprijinul atât al pasagerilor care au întâmpinat în timpul călătoriilor evenimente precum întârzieri prelungite ale zborurilor, anularea zborurilor sau refuzuri la îmbarcare și sunt în căutarea aflării drepturilor lor, cât și persoanelor care urmăresc să se informeze preventiv cu privire la drepturile lor în calitate de pasageri.

Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și  de asistență a pasagerilor  în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor (la care ne vom referi în continuare prin „Regulamentul”) stabilește un nivel minim al standardelor de calitate pentru protecția pasagerilor, adăugând o importantă dimensiune cetățenească la liberalizarea pieței aviatice, prin luarea în considerare a cerințelor legate de protecția consumatorilor în general.

Unul dintre drepturile prevăzute în Regulament este cel al compensării pasagerilor pentru dificultățile și neplăcerile produse din culpa operatorului de transport aerian, de evenimente precum refuzul la îmbarcare, anularea sau întârzierea prelungită a zborului.

Condiții în care se acordă compensații în temeiul Regulamentului

  • pasagerul dispune de o rezervare confirmată în scris (inclusiv prin mijloace electronice acceptate) pentru zborul respectiv și se prezintă pentru îmbarcare conform instrucțiunilor date de operatorul de transport aerian;
  • pasagerul pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru UE sau de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat terț, în cel din urmă caz fiind necesar ca operatorul de transport aerian să fie titular al unei licențe de funcționare acordată de un stat membru UE (e.g. TAROM, Blue Air, Ryanair, Wizzair, Air France, British Airways, KLM, Lufthansa);
  • pasagerul călătorește cu o aeronavă cu aripi fixe operată de către un operator de transport aerian licențiat (nu se aplică serviciilor de elicoptere);
  • Regulamentul se aplică în situațiile în care operatorul de transport aerian efectuează sau intenționează să efectueze un zbor atât cu o aeronavă aflată în proprietatea sa, cât și în baza unui contract de închiriere de tip aeronavă goală (dry lease) sau tip aeronavă cu echipaj (wet lease) sau în orice alt regim;
  • Regulamentul se aplică și zborurilor efectuate în cadrul unui pachet de servicii turistice (cu excepția cazului în care un pachet de servicii turistice este anulat din alte motive decât anularea zborului), fără să afecteze drepturile acordate pasagerilor în temeiul Directivei  90/314/CEE privind pachetele de servicii pentru călătorii;
  • Regulamentul nu se aplică pasagerilor care călătoresc gratuit sau la un tarif redus care nu este disponibil direct sau indirect publicului. În schimb, se aplică pasagerilor care călătoresc cu bilete emise ca premii pentru un program de fidelizare a pasagerilor sau pentru un alt program comercial.
  • Regulamentul asigură dreptul pasagerilor la compensație în cazul următoarelor evenimente: refuz la îmbarcare, anulare, întârziere la destinație de minim 3 ore.

Cuantumul compensațiilor ce pot fi obținute în temeiul Regulamentului

În condițiile prezentate anterior, pentru refuz la îmbarcare, întârziere la aterizare mai mare de 3 ore, precum și pentru anularea zborului, pasagerul poate fi eligibil pentru obținerea unor compensații în cuantum de:

  1. 250 EUR pentru zborurile pe distanțe de până la 1500 km;
  2. 400 EUR pentru zboruri pe distanțe mai mari de 1500 km în interiorul UE;
  3. 400 EUR pentru zboruri pe distanțe între 1500 km-3500 km ce au ca loc de decolare sau de aterizare un aeroport situat pe teritoriul unui stat terț;
  4. 600 EUR pentru zboruri pe distanțe mai mari de 3500 km ce au ca loc de decolare sau de aterizare un aeroport situat pe teritoriul unui stat terț.

De menționat este și faptul că în unele situații strict reglementate de Regulament, compensațiile cuvenite pot fi diminuate cu 50%.

Contactați-mă pentru a vă sprijini în procedura obținerii compensațiilor cuvenite.

Contactați-mă